2013.02.01// D. Pęgiel
Unijny Trybunał Sprawiedliwości oznajmił, że linie lotnicze mają obowiązek zapewnienia pasażerom bezpłatnego zakwaterowania, transportu do hotelu, napojów i posiłków, jeśli ich lot zostanie odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności - np. wybuchu wulkanu - podała Polska Agencja Prasowa.
Sprawa odnosi się do skutków wybuchu islandzkiego wulkanu Eyjafjallajoekull w kwietniu 2010 roku. Wówczas zamknięta została przestrzeń powietrzna znacznej części Europy. Skargę przeciwko przewoźnikowi Ryanair złożyła Irlandka Denise McDonagh.
Przewoźnicy muszą zaopiekować się...
...pasażerami lotów...
...odwołanych przez wybuch wulkanu
Kobieta miała udać się 17 kwietnia 2010 roku z portugalskiego Faro do Dublina. Jej lot został odwołany z powodu wybuchu wulkanu. Do Irlandii wróciła tydzień później, a następnie zażądała od linii Ryanair około 1130 euro odszkodowania za brak koniecznej pomocy. Podana kwota miała być równowartością poniesionych przez nią kosztów posiłków, napojów, zakwaterowania i transportu z lotniska do hotelu - podała PAP.
Irlandzki sąd nie rozstrzygnął sprawy McDonagh, tylko zwrócił się w tej kwestii do Trybunału Sprawiedliwości UE. Chodziło przede wszystkim o to, czy zamknięcie przestrzeni powietrznej wskutek erupcji wulkanu wchodzi w zakres pojęcia "nadzwyczajne okoliczności" i czy w związku z tym przewoźnicy muszą zapewnić opiekę pasażerom.
W Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że linie mają obowiązek zapewnienia opieki pasażerom odwołanych lotów z powodu wybuchu wulkanu. ETS zaznaczył, że przewoźnicy muszą wywiązać się z tego obowiązku nawet wtedy, gdy odwołanie lotu spowodowane jest okolicznościami, których nie można było uniknąć - poinformowała PAP.